تاریخ : چهار شنبه 8 تير 1390
نویسنده : Oda Pardeks

 

 

 

 

 

 

۱) انجین و قطعات آن :

 

خب طی این یکسال و خرده ای انجین به خوبی هر چه تمام تر بدون کمترین موردی در شرایط مختلف سر بلند بیرون اومد و قدرت ۲۱ اسب بخاریشو در شرایط سرما و گرما ارایه داد که از این بابت بسیار قانع کننده بود .

اما کارایی استارت انجین در فصل زمستان یکی از نکات منفی این موتور بود که در شرایط سرمای زیاد و برف ندرتا به سادگی موتور را با اولین استارت ها روشن می کرد و گاهی اصلا روشن نمیکرد (!) و چون این تنها راه روشن شدن استاندارد است و موتور فاقد هندل است کمی دردسر ساز می شود هر چند با استارت های بعدی احتمال روشن شدن بیشتر میشد یا نهایتا از راه گذاشتن موتور در دنده و رها کردن کلاچ در هنگام هل دادان یا شرایط سرپایینی به سادگی روشن میشد ولی چون این عمل برای انجین و شاتون ضرر خواهد داشت استفاده از این روش برای مدت طولانی اصلا توصیه نمیشود ...

در هر صورت از دست رفتن کیفیت استارت در هوای یخبندان و برفی روزهای سرد و بسیار سرد سال تا کنون جزو مواردی است که از این موتور با هیبت بروز کرده است . هر چند شاید از نظر منطقی نتوان این مورد را جزو موارد منفی قلمداد کرد .....

تعویض به موقع و استفاده از روغن موتور استاندارد ضامن کیفیت کارایی کلی انجین بوده که به اندازه کافی واقف به این مورد هستید

 

 

 

 

۲) قطعات مصرفی :

 

در این مورد هم نکته منفی ای که وجود دارد تمام شدن سریع لنت عقب به طور میانگین هر ۶ ماه یکبار ( حدودا هر ۶۰۰۰ کیلومتر ) است که هم اکنون نیز دومین جفت لنت را از موقع خرید تعویض کرده و نیاز به لنت های جدید در عقب دارد (!) از این بابت نیز مورد نامطلوبی محسوب شده و در صحبتی که با افراد اهل فن داشتم به این نتیجه رسیدم که این مورد غیر قابل اجتناب بوده و راه درمانی ندارد . ولی مصرف معقول و مناسب لنت های جلو که تا کنون یکبار هم تعویض نگشته اند به نوعی این ضعف را پوشش داده و میتوان با در نظر گرفتن آن این مورد را نیز کمی توجیه نمود .

سایر قطعات مصرفی مانند کلاچ و لنت جلو بدون کمترین موردی روند عادی فعالیت خود را به خوبی انجام می دهند .

 

 

۳) سیستم های روشنایی و صوتی :

 

در این بخش نیز کیفیت عالی نور دهی چراغ جلو و انجام وظیفه بی نقص راهنماها و چراغ خطر زیبای عقب و نیز لامپ های بسیار زیبای دسته فرمان مثال زدنی بوده و در مجموع تا کنون مورد خاصی نداشته اند .

ولی یک نکته ظریف در این بین از کار افتادن عملکرد روشن شدن چراغ خطر عقب در دمای زیر صفر هنگام ترمز گیری است که دلیلی بر عیب این قسمت محسوب نشده و دلایل علمی دارد و با معتدل تر شدن دمای کلی موتور و دمای هوای محیط به شرایط عادی خود باز میگردد .

سیستم هشدار صوتی ( بوق ها ) نیز کاملا عالی و راضی کننده با صدایی واضح پرقدرت و زیبا ابهت این موتور را به رخ سایر وسایط نقلیه کشانده و بی نظیر بوده اند .

 

 

 

 

۴)سیستم اگزوز :

 

خب . بالاخره رسیدیم به این بخش ...

 قبل از اینکه از کارایی اگزوز در طی این مدت بگم دقت داشته باشید که حتما حتما مراقب چاله ها / دست انداز ها / بر آمدگی ها / چین خوردگی های نا معمول جاده ها خیابان ها اتوبان ها و یزرگراه ها / و کلا سایر سطوح غیر مسطح و ناهموار مسیر خود علی الخصوص در سرعت های بالا باشید چراکه علاوه بر خطر بالقوه ای که برای جان راکب ( راکبین ) و واژگونی وسیله نقلیه شما دارد برای سیستم فنر بندی و حتی اگزوز (!) نیز بسیار دردسر زا و زیان بار است .

احتمالا اهل فن مبپرسند حالا فنر بندی یه چیزی ولی حالا چرا اگزوز ؟!  ...

بخوانید  متوجه خواهید شد :

داستان از آنجا شروع می شود که یکبار در طی مسیری که آشنایی مقدماتی با آن نداشتم مشغول راندن موتور بودم که ناگهان موتور سیکلت با سرعت حدود ۷۰ کیلومتر درون چین خوردگی نسبتا عمیقی به ارتفاع حدود ۱۰ و طول ۲۰ سانت افتاد و به سرعت از روی آن رد شد .

ظاهرا در آن لحظه جز یک تکان بسیار شدید (( و نثار چند نفرین درست حسابی (!) )) اتفاق خاصی برای موتور پیش نیامد ولی پس از طی مسیری متوجه تغییر صدای نامعمول در سیستم اگزوز شدم . صدایی شبیه صدای لرزش های فلزی از اگزوز که بسیار نزدیک به محل تلاقی اگزوز و انجین بود ولی دقیقا قابل ردیابی نبود . خلاصه پس از نشان دادن موتور به تعمیرکار حرفه ای متوجه خرد شدن توری مخصوص کاتالیزور در انجین بر اثر اون حادثه غیر منتظره شدم و مجبور شدم که کاتالیزور خرد شده را از اگزوز خارج کنم و پس از آن صدای موتور کمی بم تر و اصطلاحا نفس دارتر (کمی پرشتاب تر ) نیز شد و کلا این کار به نوعی باعث نوعی توفیق اجباری نیز شد .

نتیجه اخلاقی اینکه اولا تو مسیری که نمیشناسید با سرعت بالای ۵۰ کیلومتر نرانید و ثانیا مراقبت خودتان را نسبت به موانع پیش روی مسیرتان مخصوصا حالا که تابستان شروع شده و آفتاب مولد چین خوردگی های بیشتر و به طبع آن دست انداز های طبیعی و مصنوعی بیشتری میشود دوچندان سازید تا بلای غیر منتظره ای چه جانی چه مالی گربانگیرتان نشود .

 

 

 

 

آخر سر :

 

موتور سیکلت پالس ۲۲۰ در ظرف یکسال با کارکرد متوسط ۱۱.۵ هزار به خوبی و کیفیت روز اول کار میکند . سیستم حساس اگزوز و تمام شدن سریع لنت عقب از ویژگی های خاص این موتور است .

این آخرین نقد بر موتور سیکلت پالس ۲۲۰ من بود چراکه تقریبا تمام موارد مورد نیاز و پیش آمده در این ۲ پست ظرف مدت ۱ سال یا آوری و گوشزد شد و امیوارم بهره کافی را از این نقد برده باشید .

 

پست بعد راجع به آپاچی ۱۸۰ خواهد بود .

 

 




|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
موضوعات مرتبط: , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید