تاریخ : سه شنبه 31 خرداد 1390
نویسنده : Oda Pardeks
alt

ترجمه کتاب الغارات

 

کتاب الغارات از كهن‏ترين آثار تاريخى شيعه درباره شيوه و آداب كشوردارى على (ع) همچنين غارتها و خرابكاريهاى معاويه در قلمرو حكومت على (ع) پس از جنگ نهروان تا شهادت آن حضرت. مؤلف اين اثر ابو اسحق ابراهيم بن محمد ثقفى متولد حدود 200 ق. در كوفه و متوفى 283 ق. در اصفهان. از آنجا كه تأليف اين كتاب در قرن سوم هجرى صورت گرفته است از مصادر و مأخذ اصلى تاريخ شيعه محسوب مى‏شود. چون سرزمين ايران در قلمرو حكومتى على (ع) قرار داشت و به مناسبت‏هايى از روابط متقابل على (ع) و ايرانيان ساكن عراق اخبارى در اين كتاب نقل شده است.اين اثر مى‏ تواند از مأخذ مهم مربوط به تاريخ ايران كه پيوند ناگسستنى با شيعه دارد به شمار رود. بنابراين شايسته است ارزش و ميزان اعتبار محتويات كتاب به دقت شناخته شود و مورد بررسى قرار گيرد.

 

 

alt

کتاب تاریخ قم

 

تاریخ قم از منابع اصیل و ارزشمند سده چهارم هجری است. اصل کتاب به زبان عربی بوده و در سال 378 توسط حسن‌بن محدبن حسن قمی که از علمای قرن چهارم هجری است و به تشویق صاحب‌بن عباد اسمعیل وزیر دانشمند فخرالدوله دیلمی، تالیف شده است.بر پایه فهرست بابهای بیست گانه تاریخ قم می توان گفت که در میان کتابهایی که در باره شهرهای ایران ، از گذشته تا امروز، تألیف شده و مانده است ، کمتر کتابی به این جامعیت وجود دارد. مؤلف در آغاز اشاره کرده که پیش از تألیف کتاب قم قصد تصنیف کتابی «مشتمل بر اخبار عرب اشعریه که به قم نزول کردند» و قم را «کوره » (استان ) ساختند و برای آن بارو کشیدند، داشته است و چون کتاب قم را نوشته بر آن شده است که آن مطلب را نیز در همین کتاب درج کند.تاریخ قم در بیست باب و 51 فصل تألیف شده است ، ولی ترجمه فارسی موجود فقط شامل پنج باب نخست این کتاب است و از سایر ابواب تنها از طریق فهرست مندرج در مقدمه مؤلف اطلاع داریم (ص 16ـ19). با توجه به مطالب فهرست کتاب ، گویا باب پنجم نیز کامل نیست.بدون اغراق می‌توان گفت کتابی با این ویژگی، در آن دوران نادر بود، چرا که نویسنده اکثر موضوعات آن را با اشاره به مستندات تاریخی ارائه می‌کند.

 

 

alt

کتاب سلمان فارسی در آینه ی تاریخ

 

كتاب حاضر كه تحت عنوان «سلمان فارسي در آينه­ ي تاريخ» به خوانندگان محترم ارائه شده است ،برگرفته از مجموعه­ ي «نامه دانشوران ناصري» ست كه به امر ناصر الدين شاه قاجار توسط گروهي از دانشمندان و مورخين دوره­ي قاجار و ناصري تاليف و تصنيف شده است، به دليل اينكه اين كتاب سال­ها به زيور طبع آراسته نشده  و نسخه­ي چاپي سال 1324 هجري قمري دردست مصحح و محقق اين كتاب قرار داشت، لذا بنياد علمي فرهنگي باران در راستاي احياي آثار قدما، سعي در تجديد چاپ همراه با تحقيق و اضافات مطالبي نمود كه در اين كتاب آورده نشده است و با عنوان حاضر در اختيار علاقمندان قرار داده است.

 

 

alt

کتاب تاریخ گزیده

 

 تاريخ گزيده تألیف حمدالله مستوفی قزوینی مشتمل است بر يك مقدمه (فاتحه) و شش باب كه هر يك از آن ابواب منقسم است به فصولى چند و يك خاتمه، بشرح ذيل:

فاتحه- در آفرينش كائنات.   باب اول - مشتمل بر دو مقاله

باب دوم- در ذكر پادشاهانى كه پيش از اسلام بوده‏ اند، مشتمل بر چهار فصل.

باب سوم- در ذكر رسالت خاتم النبيين صلّ الله علیه و آله وسلّم و خلفا و اولاد و اصحاب و احفاد او مشتمل بر مقدمه و شش فصل.

باب چهارم- در ذكر پادشاهانى كه در عهد اسلام در ايران بودند، مشتمل بر دوازده فصل.

باب ملحق- پادشاهان آل مظفر، هفت تن، مدت ملكشان 77 سال از 718 تا 795 ه.

باب پنجم- در ذكر ائمه سنت و قراء و مشايخ و علماء دين اسلام رضوان اللّه عليهم- و آن شش فصل است.

باب ششم- در ذكر قزوين  كه مقام و مولد و منشأ مؤلف است و در آن هفت فصل است.

خاتمه- شجره انساب و سلسله‏ هاى طوائف انبيا و اوليا و ائمه و پادشاهان و وزرا و غيرهم بطريقى كه خواجه رشيد الدين در كتاب خود اختراع كرده ولى در اينجا تكميل شده است.

 

 

alt

کتاب تاریخ سیستان

 


'تاریخ سیستان 'یکی از منابع دست اول تاریخ ایران در زمره تاریخ‌های محلی است که به کوشش 'ملک‌الشعرای بهار', از روی تک نسخه, تصحیح و تاکنون چندین بار چاپ شده است .کتاب حاضر نیز چاپ مجددی از همان تصحیح است .این اثر در حدود 445تا 725ه.ق تالیف شده و نگارنده تاریخ سرگذشت سرزمین سیستان را از روزگاران باستانی و دوران افسانه‌ای آغاز می‌کند و درباره شهرها و آبادی‌های سیستان, بزرگان آن دیار, فضایل و خصایص آن جا, خراج آن در ادوار مختلف, مذهب مردم آن در دوره قبل از اسلام, فتح سیستان به دست مسلمانان و حکام سیستان در دوره‌های مختلف, به ویژه دوره صفاریان اطلاعاتی به دست می‌دهد .زنده‌یاد ملک‌الشعرای بهار بر این باور بود که تاریخ سیستان را دو یا سه نفر در حدود سال‌های 445تا 725ه.ق به نوبت نوشته‌اند .وی در مقدمه, به تفصیل از مزیت‌های ادبی و تاریخی کتاب سخن گفته است

 

ترجمه ومتن کتاب مسار الشیعه

 

كتاب مسار الشيعه از معدود كتاب هايي است كه نسخة اصل آن به خط مؤلف در دست است و از نقطه نظر فلسفه تاريخ، از گنجينه هاي گران بهاي فرهنگ و تمدن اسلامي به شمار مي رود. چرا كه هر تمدن و ملتي داراي ايام و مناسبت هاي ويژه اي است كه در تاريخ آن تمدن داراي ارزش خاصي است، تمدن اسلامي نيز داراي چنين روزهايي است. بنابراين مشخص كردن اين روزها و تاريخ حوادث آنها يكي از محور هاي مهمي است كه شيخ مفيد به خوبي از عهده آن بر آمده است.

این کتاب قبل از چاپ با اجازه مصحّح آن در سایت تخصصی تاریخ اسلام منتشر شده است. از این جهت بر خود لازم می دانیم از طرف تمامی کاربران و أعضاء سایت تخصصی تاریخ اسلام  از جناب آقای حسین حمزه  که اجازه انتشار این کتاب ارزشمند را برای استفاده عموم قرار داده و نیز کتابهای دیگری را که در اختیار ما گذاشته اند،تشکر نماییم. امیدواریم که کاربران محترم بتوانند از اندوخته های علمی ایشان به نحو احسن استفاده نمایند.

 

ترجمه کتاب تاریخ مختصرالدول

 

مختصر تاریخ الدول یا تاریخ مختصر الدول کتابی است درباره تاریخ جهان،ازآغازتازمان مؤلف،که درده فصل(به گفته مؤلف درده دولت)تنظیم شده وحاوی مطالبی مهم درتاریخ ایران باستان،اسماعیلیان،خوارزمشاهیان ومغول است.
این کتاب رامولف ازکتاب مفصل خود که به سریانی نوشته شده بوده ترجمه وتلخیص کرده ومطالب ارزنده ای ازتاریخ جهان گشای جوینی به آن افزوده است.

 

 

 

 
tabaghate-naseri.jpg

کتاب طبقات ناصری

 

يكى از تواريخ معتبر قرن هفتم كتاب طبقات ناصرى است به تأليف قاضى ابو عمرو عثمان بن محمد المنهاج سراج جوزجانى و مؤلّف بسال 658 ه. ق. طبقات ناصرى از مهمترين و مشهورترين كتب تاريخى اين عصر است كه در زمان مؤلّف به شهرت و اعتبار رسيد و قاضى منهاج سراج نيز يكى از نويسندگان معروف و مورخّان مشهور است كه كتاب خود را به سلامت و روانى انشا نموده است. او علاوه بر اينكه از كتب تاريخى ديگر بهره‏هاى فراوان برده، از مشاهدات و تجربيات خود نيز در تأليف كتاب سود جسته است

ترجمه کتاب البدء و التاریخ

 

عنوان كتابى درباره آغاز آفرينش و تاريخ پيشامدهايى كه پس از آن به وقوع پيوسته است. اين كتاب را در 355 ابو نصر بن مطهر بن طاهر مقدسى در بست سيستان، براى يكى از اميران سامانى نوشت.

البدء و التاريخ 22 فصل دارد و هر فصل شامل چند باب است. اين فصول عبارت‏ اند از: در تثبيت نظر و مهذب ساختن جدل؛در اثبات آفريدگار و يكتايى آفريننده... ؛در صفات بارى تعالى و اسماء او... ؛در تثبيت رسالت و ايجاب نبوت؛در ياد كرد آغاز آفرينش،

label-new.jpg

لوح فشرده کتابخانه تاریخ اسلام

 

لوح فشردۀ کتابخانه تاریخ اسلام
از همان ابتدا که « کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام» را راه اندازی کردیم ، می دانستیم که با استقبال کاربران محترم مواجه خواهد شد اما انتظار نداشتیم در این میان بخش دانلود کتاب به این حد مورد توجه و استقبال کاربران قرار بگیرد.
با ادامه روند رو به رشد کتابخانه ، برخی از کاربران و اعضای سایت پیشنهاد کردند که تمامی کتابها را در یک لوح فشرده به کاربران سایت عرضه کنیم تا افرادی که به هر دلیلی امکان دریافت تمام کتابها را ندارند (اعم از تعداد بالای کتب و یا سرعت کم اینترنت) از لوح فشرده استفاده کنند.

 

 

 




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید